Τι είναι το viral περιεχόμενο και πως να το δημιουργήσετε
Την παραπάνω ερώτηση κάνουν αρκετοί επιχειρηματίες όταν συζητάμε μια πιθανή συνεργασία σε θέματα marketing.
Και είναι λάθος!!!
Τι σημαίνει όμως viral περιεχόμενο;
Viral περιεχόμενο σημαίνει πως, χωρίς διαφήμιση, κάποιο περιεχόμενο (φωτογραφία ή video) αναμεταδίδεται σε πολύ μεγάλο αριθμό ατόμων και σε σύντομο χρονικό διάστημα από στόμα σε στόμα, ή – πιο σωστά – από κοινοποίηση σε κοινοποίηση. Ότι ονειρεύεται δηλαδή ο κάθε marketing manager και ο κάθε ιδιοκτήτης επιχείρησης ώστε με μηδέν διαφημιστικό προϋπολογισμό να προβάλει τη μάρκα του σε μεγάλο κοινό.
Εύκολο να το εξηγείς, δύσκολο να το κάνεις.
Είπα παραπάνω ότι η ερώτηση “πως θα κάνω το περιεχόμενό μου viral” είναι λάθος.
Η σωστή ερώτηση είναι “Ποιο περιεχόμενο πρέπει να δημιουργήσω ώστε να γίνει viral”.
“Έλα τώρα, παίζεις με τις λέξεις;” θα πει κάποιος
Καθόλου. Γιατί το πως θα κάνω το περιεχόμενό μου viral υπονοεί πως υπάρχει τρόπος και μεθοδολογία να κάνω viral οποιοδήποτε περιεχόμενο φτιάξω.
Ενώ στην πραγματικότητα θα πρέπει να σκεφτώ πρώτα το είδος του περιεχομένου που γίνεται viral και μετά να το φτιάξω. Και όχι μόνο αυτό αλλά θα πρέπει το είδος του περιεχομένου που θα αναρτήσω να “δένει” με τη μάρκα και την επιχείρησή μου για να μπορεί ο θεατής να κάνει τη σύνδεση με την επιχείρησή μου, και όχι να είναι απλά κάτι όμορφο αλλά άσχετο με το προϊόν ή την υπηρεσία μου..
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν βλέποντας τα χαρακτηριστικά του περιεχομένου που – συνήθως – γίνεται viral. Αν και μια αναζήτηση του τύπου “viral περιεχόμενο” ή “viral campaigns” θα σας βγάλει μια μεγάλη λίστα από επιλογές. Τις ομαδοποίησα για σας στις παρακάτω βασικές κατηγορίες.
Ποιο περιεχόμενο γίνεται viral
1, Είναι πρωτότυπo: το περιεχόμενο που γίνεται viral είναι συνήθως κάτι που είτε δεν έχουμε ξαναδεί ως περιεχόμενο είτε η εκτέλεσή του έχει ένα διαφορετικό “twist” απ’ όσα έχουμε δει μέχρι τώρα. Για παράδειγμα η παρακάτω βουτιά:
Αν εντυπωσιαστήκατε με το παραπάνω, σημειώστε πως η σελίδα Memezar στην οποία αναρτήθηκε στο FB έχει 660 χιλιάδες likers και τους διπλάσιους ακόλουθους (1.2Μ). Πόσοι πιστεύετε πως κάνουν like σε κάθε τους post; 25-30 άτομα, ναι, άτομα, όχι χιλιάδες άτομα!!! Αυτό κρατήστε το για επόμενο άρθρο που θα γράψω με τίτλο “Γιατί πέφτουν τα likes στα social media”.
2, Εγείρει συναισθήματα: εδώ δεν θα ξαναγράψω το χιλιοειπωμένο «οι άνθρωποι μπορεί να ξεχάσουν τι λέτε και μπορεί να ξεχάσουν τι κάνετε. Όμως κανείς δεν θα ξεχάσει ποτέ πως τους κάνατε να νιώσουν» (το ξανάπα).
Είναι γεγονός πως το συναίσθημα είναι αυτό που μας δημιουργεί κάποιου είδους σύνδεση με πρόσωπα αλλά και πράγματα (προϊόντα). Όταν λοιπόν η μάρκα και η ιστορία της μας κάνει να “νοιώθουμε κάπως” ή / και να ταυτιζόμαστε (να ταυτίζονται οι αξίες, τα θέλω και οι προσδοκίες μας για τη ζωή με τη μάρκα αυτή) τότε αυτή η μάρκα έχει μια ιδιαίτερη θέση στο μυαλό και (για κάποιους) στην καρδιά μας και παύει να είναι απλά “εμπόρευμα”.
Στην κατηγορία αυτή μπορούμε να εντάξουμε πολλά είδη περιεχομένου όπως αυτά που προκαλούν χαρά, νοσταλγία, δημιουργούν κίνητρο για δράση, συμπόνια, ταύτιση με ένα σκοπό και πολλά άλλα.
3, Γίνεται από κάποιο γνωστό πρόσωπο (aka influencer). Είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι οι influencers … όντως κάνουν δουλειά, δηλαδή επηρεάζουν. Και επηρεάζουν γιατί είναι άνθρωποι τους οποίους ακολουθούμε γιατί θαυμάζουμε, γιατί ανεβάζουν χρήσιμο σε μας περιεχόμενο, γιατί ζουν όπως θα θέλαμε να ζούμε … Όταν λοιπόν κάνουν αναρτήσεις με μια μάρκα που “δένει” με την εικόνα που προβάλουν, η μάρκα αυτή εντυπώνεται καλύτερα στο μυαλό αυτών που τους ακολουθούν.
4, Δίνει κάποιου είδους αξία: είναι διασκεδαστικό, δημιουργικό, δίνει κάποιο οικονομικό κίνητρο, δίνει επίκαιρες / αξιόλογες / πρωτότυπες συμβουλές, και ότι άλλο μπορεί να είναι χρήσιμο με κάποιο τρόπο στο κοινό στο οποίο θέλετε να απευθυνθείτε.
5, Κάνει piggy backing (ή shark ride): και οι δύο αυτοί ιδιωματισμοί σημαίνουν το ίδιο πράγμα. Όταν συμβαίνει κάποιο γεγονός που επηρεάζει ή με το οποίο ασχολείται μεγάλο μέρος της κοινωνίας, το εκμεταλλευόμαστε ώστε να “κλέψουμε” κι εμείς από την δημοφιλία του.
Το πιο τυπικό παράδειγμα είναι οι αγώνες ποδοσφαίρου και η διαφήμιση πίτσας. Ένα άλλο σχετικά πρόσφατο παράδειγμα είναι το body shaming και η “στροφή” κάποιων εταιρειών στην υιοθέτηση γυναικών όλων των σωματότυπων στα διαφημιστικά τους.
Μια άλλη όχι και τόσο κομψή τεχνική είναι η χρήση hashtags που αφορούν στο event, το οποίο όμως μπορεί να μην έχει σχέση με το προϊόν σας (δεν το συνιστώ γιατί εκνευρίζει και δείχνει ότι είστε απελπισμένοι).
6, Είναι πολωτικό: το κράτησα τελευταίο γιατί δεν θα το πρότεινα. Θέλει μεγάλη προσοχή γιατί, παρότι κάποιοι marketers λένε “ας μιλάνε για σένα κι ας κάνουν και αρνητικά σχόλια” ΔΕΝ είναι καλή πρακτική για όλες τις κατηγορίες προϊόντων / υπηρεσιών. Φανταστείτε να είστε εστιατόριο και να έχετε σχόλια του τύπου “η εξαμελής μου οικογένεια έπαθε τροφική δηλητηρίαση” ή κέντρο αποκατάστασης και κάποιοι να σχολιάζουν την κακή καθαριότητα, το αγενές προσωπικό ή – χειρότερα – το κακό επιστημονικό προσωπικό.
Τα επόμενα βήματα
Και τώρα τι;
Και τώρα δουλειά:
- Απαριθμήστε τα συγκριτικά σας πλεονεκτήματα
- Διατυπώστε με σαφήνεια τις αξίες της μάρκας σας
- Σκεφτείτε την διαφορά που κάνετε στις ζωές των πελατών σας
- Σκεφτείτε πως θα θέλατε να αισθάνονται όσοι χρησιμοποιούν την υπηρεσία ή το προϊόν σας
Όταν καταγράψετε τα παραπάνω, είστε έτοιμοι να σχεδιάσετε και να δημιουργήσετε το περιεχόμενο που θα γίνει viral με κάποιους από τους 6 τρόπους που είδαμε παραπάνω
Χρειάζεστε βοήθεια με την digital marketing στρατηγική σας ή την δημιουργία περιεχομένου; Εδώ είμαστε για να σας βοηθήσουμε
Γράψτε ένα σχόλιο